Jeugdweek regio Maashoek

In de herfstvakantie is een groep jeugdleden (14-18jr ) van regio Maashoek, onder begeleiding van instructeurs, een week gaan klimmen in Zwitserland en Italië om een unieke ervaring op te doen en het examen OV multipitch te behalen.

Zaterdag 13 oktober

's Avonds hadden we afgesproken bij de Fliegerhorst. We legden onze spullen bij de bunker en namen plaats bij het kampvuur dat al aan was. Gedurende de avond kwam er steeds meer jeugd aan. Nadat iedereen was gearriveerd werd de bus ingepakt met uitzondering van de spullen die we die avond nog nodig hadden.

Zondag 14 oktober

Met 4 begeleiders en 7 jeugdleden gingen we richting Zwitserland. Een gezellige rit waarbij onderweg ergens geluncht werd en er een extra stop werd gehouden in Grindelwald om de Eiger noordwand te aanschouwen. Aan het begin van de avond kwamen we aan op de camping in Innertkirchen en gingen we eten maken en de tenten opzetten. In de avond hebben we samenstelling van de touwgroepen gehoord waarmee we de volgende dag zouden starten met klimmen.

Maandag 15 oktober

Na het ontbijt reden we naar het eerste klimgebied, de Grimselsee platten. Het was voor het eerst dat we op plaat gingen klimmen. In het begin was dit wennen, maar toen we uiteindelijk doorkregen werd het super gaaf. De routes waren ongeveer 3 tot 4 touwlengtes lang. Rond het eind van de middag zijn we terug naar de camping gegaan om te eten en vervolgens de eerste klimdag en de volgende dag te bespreken.

Dinsdag 16 oktober

Deze dag gingen we een wand beklimmen met een route van 9 touwlengtes op de Mittagflue. Maar eerst moest de tent worden ingepakt, want na de klim zouden we direct doorrijden naar Italië. Na het parkeren van de auto moesten we eerst een uur naar boven lopen om bij de wand te komen, daar werd gekeken welke touwgroep welke route ging klimmen. De moeilijkheidsgraad varieerde van 5a t/m 5c en dan ruim 350 meter hoog. De meeste vonden de klim wel lang, in de ochtend begon de klim en net voor donker waren de laatste terug bij de bus, maar eenmaal boven voelde het goed en waren we blij het gedaan te hebben. De reis naar Italië ging goed, totdat we een raar geluid hoorden. We stopten en het bleek dat er een aandrijfband was gescheurd. Uiteindelijk zijn we op een gesloten camping beland, waar het nachts vroor.

Woensdag 17 oktober

Door de kapotte bus werd er een rustdag ingelast. We hebben deze dag veel gewandeld en gekletst.

Donderdag 18 oktober

In de ochtend was de bus gerepareerd, de tenten werden ingepakt en konden we weer snel doorrijden naar Italië. Onderweg hebben we nog geluncht en zijn we naar een sportklimwand geweest. Het was hier bloedheet, maar we hebben er wel heerlijk geklommen. Aan het begin van de avond kwamen we aan op de camping in het Aostadal

Vrijdag 19 oktober.

Deze dag gingen we weer routes van 9 touwlengtes klimmen. Het was een prachtige en hele leuke route. De touwlengtes waren wat korter, maar wel moeilijker, deze varieerde van 5c t/m/ 6b een hele ervaring klimmen op dit soort grote wanden wat het prettiger maakte. Aan het einde van de middag zijn we eerst bij een koffie tentje geweest waar we lekkere snacks gratis bij onze drankjes kregen, weer terug bij de camping hebben we nog gezellig gekletst en zijn we daarna gaan uit eten. (Pizza)

Zaterdag 20 oktober

Zaterdag hadden we de terugreis die lekker rustig verliep, omdat iedereen moe was na deze week. Het was al avond toen we terugkeerde op de Fliegerhorst. Tijdens het afsluitende eten kregen we te horen dat we waren geslaagd voor het examen OV multipitch. We hebben een geweldige week gehad en zijn nu een hele ervaring rijker! Bedankt aan alle instructeurs en Sponsoren, regio Maashoek NKBV en Kevin.